امام حسن(ع)؛ سیب خوشبو

موضوعات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی از نگاه «سیب خوشبو»

حضرت رسول اعظم(ص) فرمودند: ای حسن! تو «سیب خوشبو»، محبوب و برگزیده خالص قلب من هستی...

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۳۱ خرداد ۹۵، ۱۹:۴۰ - بشرا
    افرین

محرم2009!

شنبه, ۱۴ دی ۱۳۸۷، ۰۱:۱۴ ق.ظ

سال ششم-(دوره ی جدید)-شماره ی چهل و هشتم-بها:5 دقیقه

بسم الله

محرم در 1430 (1)

محرم 2009!

مشق شب:بگذار گناهانت بریزد. دوستشان داشته باش. اما با فکر! با عقل!

امام حسن(علیه السلام) فرمود:

سوگند به‌ خداوند! هر کس‌ ما را دوست‌ داشته‌ باشد، اگر چه‌ در دورترین‌ نقاط مانند دیلم‌ اسیر باشد، دوستى‌ ما براى‌ او مفید است. همانا محبت‌ ما گناهان‌ فرزندان‌ آدم‌ را از بین‌ مى‌برد، همان طور که‌ باد برگ‌ درختان‌ را مى‌ریزد.

بحار الانوار ، ج44 ، ص‌24

محرم که می رسد، کار داربستی ها سکه می شود! هر کوچه و برزنی برای خودش تکیه و حسینیه ای علم می کند و قسمت یا تمامی یک خیابان را برای عزاداری سیدالشهدا می بندد. در این که گستره ی شوق عزاداری در مردم ما خیلی زیاد است شکی نیست. اما به واقع این سبک های عزاداری به ترکستان می رود یا کربلا؟!

تا بوده همین بوده...
از کودکی به یاد ندارم که عزای امام حسین(ع) در ماه محرم مورد استقبال عموم مردم قرار نگرفته باشد. حتی آن چه را هم که از پدرانمان شنیده ایم، نشان می دهد که قرن هاست که قلب ها برای عشقی چون اباعبدالله(ع) و 72 یار باوفا می تپد. مردم با پاک ترین نیات، هر جا که بتوانند یادی از سید شهیدان می کنند و دل هایشان را گره می زنند به شاه کربلا. اما چند سالی است که با تغییر ذائقه جوانان، کم کم شاهد این هستیم که -علی رغم علاقه وافر جوانان به عزاداری- سبک ها و شیوه ها جای خود را به محتوا می دهند. این مشکل، مشکلی نیست که بتوان به راحتی از کنارش گذشت. گرچه تغییر در شیوه های عزاداری، هیچ گاه خدشه ای به اصل ماجرا وارد نمی کند. تکثیر بی برنامه هیئات و تکایا (حداقل در تهران)، توجه بیش تر به ظواهر و مهم شدن حاشیه ها، فراموش کردن اصل هدف قیام عاشورا و... نمونه های بارزی از این انحراف شیوه هستند. انحرافی که امکان دارد در حوزه ی شخصی خیلی قابل توجه نباشد، اما در سطح اجتماع، تبعات نسبتا وحشتناکی دارد.

مشکل از کجاست؟
در این میان در نیت مردم هیچ شکی نیست. مردم در اصل می خواهند که ارادتشان را به مولایشان نشان بدهند. اما همان انحرافی که در بالا ذکر شد، گاهی باعث می شود که حتی پاک ترین انسان ها هم در دامی به نام "ظاهر بینی" گرفتار شوند و اصل ماجرا را فراموش کرده و حاشیه را دو دستی بچسبند.
در ماهیت ماجرا هم که کسی تردیدی ندارد. یعنی اصل عزاداری و بزرگداشت قیام عاشورا، یک حرکت مذهبی و توصیه شده و بسیار موثر است. پس با این تفاسیر، مشکل کار کجاست که کاروان عزاداری ما (حداقل در کشور ما) کم کم دارد از مسیر خود منحرف می شود و گاها به جاده خاکی می زند؟

مقصر یک نفر نیست
اگر استکبار جهانی و برنامه های جدی را که برای انحراف عقاید مردم می ریزد را کنار بگذاریم، به عوامل داخلی می رسیم. عواملی که قیام عاشورا را هر ساله منتشر می کنند آن را بر اساس زمانه بسط و گسترش اش می دهند. نهادهایی چون دانشگاه، حوزه، دولت،مسجد، بسیج و... متصدیان اصلی راهبری این جریانات در کشور ما هستند. تا این جا مسئله کاملا روشن و واضح است. اما اصل ماجرا هنوز باقی است.

می دانیم چه می خواهیم؟
مردم، به عنوان تاثیر پذیران این حرکت، می دانند که چه می خواهند. آن ها می خواهند ارادتشان را به امامشان ابراز کنند و با شرکت در مجالس مذهبی، خودشان، امامشان و در نهایت خدایشان را بهتر بشناسند. آن ها هدف را می دانند. اما مسیرشان کاملا روشن نیست. برای همین است که گاهی هم به خاکی می روند.
عزادار عصر ما برای امام حسین(ع) سینه می زند، اما نمی داند صدای بلندگوی هیئتش، زندگی را از همسایه بیمارش گرفته است،
عزادار عصر ما زنجیر می زند، اما زنجیرش با برخورد به خودروی همسایه، خودرو را غر می کند،
عزادار عصر ما تعزیه و تئاتر و نمایش خیابانی عاشورایی را می بیند، اما به جای این که حواسش به خودش باشد و از فرصت عزاداری استفاده کند، با تلفن همراهش فیلم می گیرد!
عزادار عصر ما تکیه برپا می کند، اما نمی داند که با برپا کردن این تکیه در میان خیابان، راه مردم را بسته است و برای چند روز مردم شهرش را در ترافیک و عذاب بیش تر قرار داده است.
تجارب مختلفی نشان داده است که روشن کردن این مسیر توسط عوامل مختلف، مورد پذیرش مردم قرار می گیرد. پس چه کار باید کرد؟ چه کسانی در چه لباس هایی کوتاهی کرده اند؟

ادامه دارد...

محرم2009
عکس از محمد آرمند/ طعم عسل


و...آن ها:با تشکر از دوستان خوب و مهربانی که به حقیر و این وبلاگ در این هفته لطف کردند.

وبلاگ طعم عسل (عکس های موضوعی طعم عسل درباره محرم 1430) -- وبلاگ بی سایه بان -- وبلاگ کاغذ کاهی -- ... -- آرمیتا -- وبلاگ ما باید با هم حرف بزنیم -- وبلاگ یاران آسمانی -- وبلاگ مرصاد -- ناشناس -- وبلاگ برای همیشه -- وبلاگ صدای عجیب -- وبلاگ گلچهره -- سید محمدباقر موسوی -- وبلاگ راه آسمانی -- وبلاگ چرک نوشت های یک بچه آخوند -- وبلاگ آخرین گلبرگ گل یاس

۸۷/۱۰/۱۴
حسن میثمی

ویژه محرم1430

حدیث18

نظرات  (۱۸)

وای بر کسانی که در شعائر حسینی خدشه می کنند بدانید کوچکترین کلمه که شعائر حسینی را سست کند، کمر خاتم النبیین(ص) را می شکند. این عزاداری ها، این سینه زنی ها، این زنجیر زنی ها باید به حد اعلی حفظ بشود. مسأله بازیچه که نیست.
--------------------------------
خدشه وارد نکنی!
"عواملی که قیام عاشورا را هر ساله منتشر می کنند آن را بر اساس زمانه بسط و گسترش اش می دهند. نهادهایی چون دانشگاه، حوزه، دولت،مسجد، بسیج و… متصدیان اصلی راهبری این جریانات در کشور ما هستند"
من یه سوالی برام پیش اومد:واقعا چنین نهادهایی در جامعه ی ما وجود داره؟یعنی مثلا واقعا دانشگاه وظیفه ی انتشار حقیقت قیام عاشورا رو داره؟حوزه چنین چیزی رو به خوش فرض کرده؟یا مساجد و بسیج و...من فکر میکنم حلقه ی مفقوده همینجاست.ما هرسال عزاداری میکنیم.میخوایم ارادتمونو نشون بدیم.دنبال نزدیکی به خداییم...همه ی اینا درست.اما همین نهادهایی که شما میگید چکار میکنن؟چقدر از لحاظ فرهنگی روی فرهنگ عاشورا و عاشوراییان کار میکنند؟چقدر روی اصل شخصیت شهدای کربلا مانور میدن؟اینکه اینا کی بودن؟گذشتشون چی بوده؟از کجا اومدن و به کجا رسیدن؟راستش وقتی این جملتون رو خوندم ،حسابی رفتم تو فکر.انگار اولین باری بود که سعی کردم "وظیفه ی انتشار قیام عاشورا " رو به امثال این نهادها ربط بدم.
یه چیزی هم بگم که به حرفای قبلی ربطی نداره(ایندفعه خودم گفتم ربط نداره تا دوستان بعدا گوشزد نکنند!)کاری که خودم چند سالیه سعی میکنم تو ظهر عاشورا بکنم،عبارتست از نشستن در اتاق و خواندن چند خط مقتل.حسی که این کار بهم میده رو نتونستم تو هیچ مجلس عزایی پیدا کنم.شاید گاهی سکوت،بیشتر از هیایو موثر باشه.
امسال عاشورا به همه التماس دعا دارم
===================================
پاسخ مدیر:
سلام.
من جایی گفتم که این نهادهای مسئول خوب یا بد کار کردن؟ هنوز فعلا طرح مسئله شده. اجازه بدید جلو بریم. اون رو هم با هم بررسی می کنیم. التماس دعا
تا اینجاش قبول
منتظر ادامه می مونیم
سلام
در کل مسئله مطرح شده حضرتعالی همیشه باید مورد توجه ویژه قرار گیرد که خدای ناکرده بدعتی وارد دین نشود ... این مسئله ای است که نه از امروز و نه از سالهای اخیر بلکه از زمان خود حضرت رسول (ص) نیز مهم بوده و بعد از آن نیز ادامه داشته است تا بدان جا که از زمان تاسیس نهاد مرجعیت دینی یکی از وظایف ایشان همین جلوگیری از بدعت ها بوده و می باشد و خواهد بود .
اما نکته ای که در اینجا حائز اهمیت می باشد این است که تغییر الگوی عزاداری و نوحه گری دلالت بر نوآوری در دین نمی کند. چرا که قطعا سبک و شیوه عزاداری در 500 سال گذشته با 200 سال گذشته در زمان خودش بسیار متفاوت بوده است و همینطور 200 سال گذشته نسبت به امروز.
پیشرفت موسیقی خوب تاثیر خود را بر روی سبک عزاداری خواهد گذاشت و این نیز الزاما مضر نمی باشد.
نکته ای دیگر که از نظر بنده دارای اهمیت می باشد مراسم عزاداری دهه محرم اولا و اساسی ترین نکته اش برپایی شعائر است و نه بیان اصل مطلب و افزایش سطح علمی مردم نسبت به ائمه معصومین به طور عام و امام حسین (ع) به طور خاص. بلکه قرار است که هم نمادی باشد و هم جایگاهی باشد برای آنکه مردم و همه مردم و عوام مردم در آن شرکت کنند و همه بهره برند پس از این نمی توان توقع کلاس درس داشت که این روال هم روال جدیدی نیست ... فراگیری علوم برای 11 ماه باقی سال است و این 1 ماه جهت عرض ارادت و ادب است و وظیفه ای احساسی و شوری دارد ... هیئت آماده کننده زمنیه است برای گام برداشتن در مسیر کسب فضایل و نه تقدیم کننده فضائل ... هیئت این احساس و این انگیزه را ایجاد می نماید که به دنبال مطلب شما بروید ... چون اصلا نمی توان تصور کرد که در 10 شب انواع مردم در مجالس حاضر شوند و خطیب ماحصل عمر تحقیق خود را به صورت فشرده به خورد مخاطب دهد و مخاطب هم یک مومن کامل و عالم از مجلس خارج شود....
پس اگر مشکلی دارد در هیات نیست در اون 11 ماه دیگه سال است ... ما آن 11 ماه را کار نداریم و فقط از این 1 ماه توقع داریم که همه چیز را درست نماید که به حمدلله این کار را هم به خوبی تا به امروز انجام داده است...
نکته دیگر هم این است که شما در پاراگراف آخر هیئتی عصر امروز را بیان نموده اید ... در عصر امروز و به علت فراوانی مشکلات و به این جهت که به هیچ کس آسیبی وارد نشود باید نشست در منزل تا هیچ کس آسیب و ضرری نبیند و کاملا هم این غیر منطقی است و نا معقول ... خلاصه تمام ایرادات شما به هیئت وارد نیست به افراد هم تازه وارد نیست به شرایطی که آنان را مجبور به این اوامر کرده است وارد است ...
یا علی
==========================
پاسخ حسن:
سلام
اگر اجازه بدی درباره این موضوع به این تفصیل، بعد از اتمام قسمت های سریالی این دست نوشتار(!) صحبت کنیم.
در خدمتتان خواهیم بود.
۱۴ دی ۸۷ ، ۱۸:۳۹ از تبار گل یاس
سلام
یـادتـان بـاشـد لـبـاس مـشـکـیـم را تـا کـنـیـد / گـوشـه ای از قـبـر مـن ایـن جـامـه را هـم جـا کـنـیـد/ کـاش مـن در شـام تـاسـوعـا بـمـیـرم تـا شـمـا / خـرجـیـم را نـذر ِ خـرج ظـهـر عـاشـورا کـنـیـد
مهدوی باشید و سبز
برادر هروقت تونستیم امام حسین علیه‌السلام و قیامش رو از دهه‌ی محرم بیاریم تو وجریان زندگیمون، صدی نود و نه‌اش حل می‌شود.
حسن جان کاری رو کردی که ایول داره
۱۴ دی ۸۷ ، ۲۲:۴۶ راه اسمانی
با سینه زدن نمیشوی یار حسین
کاش شعور حسینی پیدا میکردیم
امسال که دیگه نافرم..........................محرم محرمه
۱۵ دی ۸۷ ، ۱۰:۲۵ آقای خوب
محرم هم مث مراسم دیگه چه فرقی می کنه .
=================================
پاسخ حسن:
خیلی فرق می کنه...خیلی!
۱۵ دی ۸۷ ، ۱۳:۴۵ نیره غدیری
با همه حرفات موافقم اما اینقدر خودم به عنوان محب و عزادار امام حسین ایراد دارم که حوصله نقد کسی رو ندارم
۱۵ دی ۸۷ ، ۱۸:۳۵ سید محمد باقر موسوی
سلام حسنم
میدونی مشکلت چیه ؟ مشکل شما اینه که می خواهی عشق رو با عقل بسنجی !
دعوا سر عشق است دخالت مکن ای عقل !!
هماره برقرار
================
پاسخ حسن:
سلام باقرم
فکر نکنم اسلام(شما بخون شیعه) 1400سال بدون دخالت عقل پابرجا مونده. مسلما مباحث عقلی در این زمینه نیازه. من به عشق مردم هیچ شکی ندارم. اما این عشق باید در مسیر درستش ابراز بشه. تمام حرف من همینه
۱۶ دی ۸۷ ، ۰۲:۰۱ سید محمد باقر موسوی
دوباره سلام حسنم
خیلی خوبه که برای مخاطبات ارزش قائلی و جواب میدی !
عاشق اگر می خواست مسیر درست رو بره که عاشق نمیشد ، میشد فارغ ، میشد عاقل !
عشق حسین عشقی که مسیر بردار نیست همش عشقه ! و همین عشقه که اسلام ( شما بخون شیعه ) رو 1400 سال سرپا نگه داشته !
هماره برقرار
==============================
پاسخ حسن:
دوباره علیکم السلام
ما از اولش ارزش قائل می شدیم.
حرفت را درباره عقل و عشق نمی توانم بپذیرم.
یا علی
۱۶ دی ۸۷ ، ۰۹:۵۳ علی ابوالفتحی
بزار بریزه اشکات شاید که آبروشه
دلها به یاد کربلا شاید که زیر و رو شه
ریشه غفلت گناه بسوزه از شوری اشک
بزار که چشمات بجوشه مثل دل پاره اشک
حسن جان! حرف زدن تو دستگاه امام حسین خیلی احتیاط می‌خواد
=======================================
پاسخ حسن:
من هم سعی کردم جانب احتیاط رو رعایت کنم و نه توهین به عده ای بکنم و نه به شخصی. امیدوارم احتیاط رعایت شود.
سلام
به امید روزی که یاد بگیریم صحیح عزاداری کنیم
التماس دعا
سلام
ببخشید من دخالت می کنم!!!
شاید الان که همه دارن به عشقشون می رسن!!فرصت مناسبی نباشه که من این حرف رو بزنم.با خوندن نظر آقای محمد باقر موسوی یاد دعوای قدیمی عشق و عقل و عرفان و فلسفه افتادم ...فقط یه سوال دارم که بعدا بعد محرم و صفر توی ده ماه دیگه ی سال!بهش فکر کنیم !!!آیا واقعا چیزی از اسلام باقی مونده و یا این دین ما همونیه که سالار شهیدان رو به اینجای تاریخ کشید... اول عقل باید به حد کمال برسه به سقف برسه وقتی رسید وقتی عقل همه ی استعداد خودش رو به کار گرفت و دیگه کاری از دستش برنیود اون موقع هست که عشق ظهور می کنه... نه اینکه ما از اول به اسم عشق عقل رو به بیراهه ببریم...
bazi vaghta bayad be aghab bargardim va ahdafemoon ro moroor konim
shayad eshkalemoon ro peyda konik.
ادامه داستان عبارتست از تعویض سی دی های ماشین بعد از عاشورا. تعویض لباس های مشکی با رنگی و خلاصه فراموش کردن اون کاری تازه باید شروع بشه
۲۰ دی ۸۷ ، ۱۲:۵۴ صلیب نقره ای
سیدخیلی محتاج به دعا.............

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی