امام حسن(ع)؛ سیب خوشبو

موضوعات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی از نگاه «سیب خوشبو»

حضرت رسول اعظم(ص) فرمودند: ای حسن! تو «سیب خوشبو»، محبوب و برگزیده خالص قلب من هستی...

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۳۱ خرداد ۹۵، ۱۹:۴۰ - بشرا
    افرین

اشتباه گرفته اید آقا!

جمعه, ۲۲ آذر ۱۳۸۷، ۰۹:۲۱ ب.ظ

سال ششم-(دوره ی جدید)-شماره ی چهل و ششم-بها:4 دقیقه

بسم الله

آیا ما از خدا طلبکاری داریم؟!

اشتباه گرفته اید آقا!

 

مشق شب:خدا؟...نمی شناسم!!(2)

امام حسن(علیه السلام) فرمود:

آن‌ کس‌ که‌ بر حسن‌ اختیار خداوند توکل‌ و اعتماد کند [و به‌ قضا و قدر الهى‌ خشنود باشد] آرزو نمى‌کند در غیر حالى‌ باشد که‌ خداوند برایش‌ اختیار کرده‌ است‌.

تحف‌ العقول‌ ، ص236

تا یک شهادت به پست اهالی سیمای جمهوری اسلامی ایران می خورد، تمام فیلم های تولیدی شان را درباره خدا و پیغمبر می ریزند روی دایره. جدا از زمان پخش این فیلم ها در مناسبت هایی خاص -که البته نسبت به قبل خیلی بهتر شده است- تاثیر این تصاویر روی ملت بعضا نادیده گرفته می شود. تاثیری که مستقیم نیست، اما دیدها را کم کم عوض می کند. آن وقت ملت ما می شوند طلبکار حضرت باری تعالی! (نعوذ بالله)

عشق است فیلم ارزشی!(=معناگرا، محتوایی)
1.پسر خانواده -که پدرش حسابی مریض است و حتما هم دکترها باید از او قطع امید کرده باشند- دست به دعا می برد و به ثانیه نکشیده پدر شفا پیدا می کند. خدایا شکرت!
2.خانم خانه که با فوت همسرش حسابی در استیصال است هر آن که اراده کند می تواند روح پدر خانواده را در اجتماع کلی دود و صداهای قشنگ ببیند. جل الخالق!
3.مادر خانواده که از پسرش حسابی شاکی است، او را عاق(=نفرین) می کند و به چشم به هم زدنی با او تماس می گیرند و می گویند پسرت رفت زیر تریلی هجده چرخ.
(توضیح ضروری: این صحنه بیش تر در این فیلم ترکیه ای که اخیرا نشان می دهد و حسابی هم کمدی است نمایان است. فیلمی که به نظر من نه تنها اعتقادات مردم را تقویت نمی کند، بلکه آن ها را به سخره می گیرد.)
4.و...!

خدا! مگر خودت نگفتی بخوان مرا؟!
قسمت ساده و خوش بینانه ی ماجرا آن است که مردم این فیلم ها را می بینند و اعتقاداتشان خیلی زیاد و محکم می شود. اما اگر کمی نیک بنگریم(!) خواهیم فهمید که این حرف ها در قالب فیلم، فقط و فقط دارند ملت را عادت می دهند به طلبکار بودن از خدا. موضوعی که کم کم دارد در هیئت هایمان هم جای خود را باز می کند.
"تجربی کردن معنویات" یا "عینی ساختن ماوراء الطبیعه" امری نیست که بتوان آن را با این فیلم های آبدوغ خیاری به مردم نشان داد. اگر بخواهیم با همین روند پیش برویم مسلما در چند دهه آینده ملتی خواهیم داشت که از خدا و ائمه اطهار طلبکار می شوند و به خاطر دعاهایشان پیش خدا چرتکه می اندازند.
کم تر در فیلم هایمان، "قسمت"، "تقدیر"، "خواست خدا" و "عدم استجابت دعا" به تصویر کشیده شده است. مردم ما عادت کرده اند به این که تا خدا را صدا بزنند، خدا هم درخواست آن ها را اجابت کند.
البته در این میان باید آیه شریفه "ادعونی استجب لکم" را هم مد نظر گرفت. اما مشکل این جاست که برخی خدا را برای خودشان می خواهند.
موضوع به همین سادگی ها نیست. امیدوارم ملتمان بیش از این ها حواسشان جمع باشد و البته برنامه سازان صدا و سیما و صد البته "کارشناسان مذهبی" فیلم ها که چندی است حضور آن ها در فیلم های مذهبی مد شده است. در این جریان آن ها کم مقصر نیستند!

*نکته: این طور که فکر می کنم این موضوع، سوژه ی خوبی برای یک مقاله است. اما فکر می کنم تا همین حد کفایت کند. خودتان دیگر عواقب و ریشه ها و اثرات این مسائل را در ذهن های زیبایتان بسازید.


و...آن ها:با تشکر از دوستان خوب و مهربانی که به حقیر و این وبلاگ در این هفته لطف کردند.

سایت نجوا -- ناراحت -- وبلاگ بی سایه بان -- وبلاگ لیوان خالی -- آرمیتا -- وبلاگ خیزران -- وبلاگ غیرطبیعی ها -- وبلاگ گلچهره -- وبلاگ ناگهان چقدر زود دیر می شود! -- وبلاگ کاغذ کاهی -- وبلاگ حیات خلوت -- وبلاگ مسیحای دل -- وبلاگ تخریبچی دوران -- وبلاگ مرصاد

۸۷/۰۹/۲۲
حسن میثمی

حدیث39

نظرات  (۲۸)

ali bud hassan jan
bazam mesle hamishe perspolis barnde mmishe
hala che rabti dasht khodamam nemidunam
duset daram havarta
رف دلمان را زدی
یا علی
۲۳ آذر ۸۷ ، ۱۳:۰۱ نیره غدیری
حرفات رو قبول دارم اتفاقا همین هفته با یکی از بچه های تجارت درباره همین موضوع حرف زدم اون بنده خدا میگفت به خاطر همین برداشت ها دو تا وبلاگ داره !
به قول یه بنده خدایی تو این روزگار آدمی که به صراحت و صداقت تمام تو جمع حاضر میشه رفتار عاقلانه ای نداره! کمی تیاتر باید!
۲۳ آذر ۸۷ ، ۱۶:۵۱ سید محمد باقر موسوی
سلام حسنم
موضوع خیلی ساده تر از این حرفاست ! ما قضیه رو برا خودمون مشکل کردیم !
هماره برقرار
زنده باد یوزاسیف
خدا دهنت بشنوه
اینا کرن نمی شنون
سلام بر حسن
حرف درستی است نسبتا اما احتمالا جمعه ها بعد از ظهر خونه نیستی که ببینی چه می کنند با دل مردم این رسانه ی به اصطلاح ملی ، بعد از ظهر های جمعه سعی تلوزیون بر این است که یک کاری کند که غم فراق کاذب ایجاد کند برای مثال یک بار قصه بچه مرده در سطل زباله را نمایش می دهد یک بار مرگ بچه دیگر را البته همیشه آخرش خوب تمام می شود که حرف تو هم خراب نشود.
خوش باشی
یا علی
پ.ن: راستی کم پیدایی زیارتتان نمی کنیم
سلام با مطلب
دولت وحدت ملی یا تخریب گفتمان امام و انقلاب ب
به روزم....
۲۴ آذر ۸۷ ، ۱۳:۳۷ مونسم خدا
بسم الله
سلام
ایکون حق با شماست. عید غدیر مبارک.
دعا بفرمایید
یا زهرا.س
۲۴ آذر ۸۷ ، ۱۵:۵۶ ساقی رضوان
سلام
جناب سیب آقای خوشبو! حلال کنید مارو داریم میریم....
یا علی....
۲۵ آذر ۸۷ ، ۱۶:۲۰ سعیدملک نیا
سلام علیکم
خوب بود
پسندیدم
یا علی مدد ...
اصلا بهت نمیاد ازین حرفا بزنی اصلا.عالی بودچقدبلای تو.یا علی
سلام
اخرشه
فرقی هم نمی کنه اشکال ریشه ای تر از این حرفاس . تلویزیون ما بزر گ ترین نگیم یکی از بزرگ ترین ها ست توی نقض حقوق شهروندی.
طوری شده که از روزای شهادت متنفر شدند خیلی ها اونقدر فیلم های چرت نشون می دن.
....ولی گاهی همین داستان های باور نکردنی دل خیلیا رو نرم می کنه ...گاهی کار خودشو می کنه...
قضا قدر همیشه هس چه بخوای چه نخوای ولی داستان های باور نکردنی نه اینطوری نیس دلت می خوای واقعت این طوری باشه مث داستان های باور نکردنی .
...
یه مطلب دیگه ...چرا راه دور بریم تو همین هیئت های احمقانه که شور جای شعور شده وهمه توهمن وضعیت بهتر از این نیست . عباس همه کاره تو قسمت ... وخیلی چیزای دیگه...
با بحث روز برو بچ خبری به روزم
وقت کردی یه سر بزن
.
.
نقل است که شبی شیخ ابوالحسن خرقانی نماز می کرد،آوازی شنود که هان بوالحسنو، خواهی آنچه از تو می دانم با خلق بگویم تا سنگسارت کنند؟
شیخ گفت: بار خدایا، خواهی تا آنچه از تو می دانم و از کرم تو می بینم با خلق بگویم تا دیگرهیچ کس سجودت نکند؟
آواز آمد : نه از تو ، نه از من ...!!!
راست و دروغش پای راوی
یاالهی و ربی من لی غیرک
سلام
ارادت.
بعضی وقتا خیال می کنیم ما خداییم و هرچی میخوایم حتمن باید همون بشه
ای آدمای نمک نشناسی هستیم ما
ای آدمای نمک نشناسی هستیم
علی علی
یاعلی
۲۶ آذر ۸۷ ، ۲۲:۲۹ راه اسمانی
سلام
عیدتون مبارک
حرفتون متینه.منهم واقعا با بعضی از فیلمهای مذهبی (و بخصوص این سریال جگر خراش ترکیه ای!!) مشکل دارم و همیشه تعجب میکنم وقتی میبینم بعضی ها با علاقه بهش نگاه میکنن.اما خوب میشه اینطوریم فکر کردکه اگه یه آدم از همه جا رونده و مونده و ناامید و عاصی با بعضی از این فیلمهای حتی ضعیف که کارشون امید وار کردن به هر قیمتیه، برخورد کنه و حتی به اندازه ی یه لحظه ...فقط یه لحظه دلش بلرزه و اشکش سرازیر بشه و ناگهان از چاه ویل ادبار و فترت نسببت به حقتعالی خارج بشه،اونوقت جای تامل داره.این آدمایی که گفتم نه اینکه فکر کنید با چراغ باید دنبالشون بگردید ها!نه بابا.نمونش اینجا سر و مور و گنده جلوتون وایساده.خودم رو عرض میکنم!انشالاه جزئ آنان باشیم که دائم در نمازند...
۲۷ آذر ۸۷ ، ۱۸:۴۲ یاداشت های یک خبرنگار جوان
سلام شما درست می گویید
اگر امکانش هست اون نظر را پاک کنید
حاشیه های مراسم تشییع پیکر شکرپاره اصفهان
هنرمند پیشکسوت تئاتر ایران درگذشت
سلام
ممنون که سر زدی
خوندنش خارج از لطف نیست
شخصی به شاعری گفت: شعری برایم بخوان
شاعر گفت: از متقدّمین یا از متأخرین؟
گفت: از متأخرین
گفت: از افکار خودم بخوانم یا از سایرین؟
گفت: فارسی باشد برای من فرقی نمی‌کند
گفت: قصیده بخوانم یا غزل؟
گفت: غزل باشد بشنیدنش راغب‌ترم
گفت: ادبی باشد یا عاشقانه؟
گفت: عاشقانه باشد بهتر است
گفت: اگر میخواهی رباعی یا مثنوی بخوانم
گفت: مثنوی را ترجیح می‌دهم
گفت: رزمی باشد یا بزمی؟
گفت: بزمی باشد
گفت: عارفانه باشد یا حکایت؟
گفت: اگر از دلدادگی و عشق باشد مناسبتر است
گفت: عشق حقیقی باشد یا مجازی؟
آن مرد بیچاره مستأصل شد و گفت:
برای من همین مقدار که خواندی کافیست، بقیه را برای پدرت بخوان ...
۲۹ آذر ۸۷ ، ۱۵:۵۴ حسن کهریزی
بسمه تعالی
با سلام
نکته خوب و مهمی بود که متاسفانه به آن توجه نمی شود
۳۰ آذر ۸۷ ، ۱۳:۰۲ نیره غدیری
بازم حرفات رو قبول دارم اما من از یه فراز و فرود ایمانی میگم که هر کسی ممکنه درگیرش بشه.... حالا اگه یه نفر بخواد فقط ته ماجرا رو بگیره و بگه تو ریاکاری خب بگه... با این حال از نقدت ممنونم... خیلی!
۰۱ دی ۸۷ ، ۱۵:۴۸ یاداشت های یک خبرنگار جوان
سلام
حاشیه های مراسم تشییع پیکر ارحام صدر
عکسهایی که خودم گرفتم بد نیست تشریف بیاورید
۰۳ دی ۸۷ ، ۲۳:۳۵ یاران آسمانی
سلام حال که پیون دار شده ید.: کاش مارا هم در پیوند هاتن جا میدادید!
۰۵ دی ۸۷ ، ۱۷:۲۲ shab sher ashoora
فراخوان بیست و سومین شبهای شعر عاشورا
در وبلاگ شب شعر عاشورا
آخرین مهلت ارسال آثار: ١٠ دی ماه ١٣٨٧
زمان برگزاری مراسم:٣٠بهمن و اول و دوم اسفند ١٣٨٧
به وبلاگ شب شعر عاشورا سر بزنید
چرا جواب اینا رو نمی دید؟!
مساله ای به نام حجاب
http://hamidreza-alipoor.blogfa.com/
سلام، حرفاتون برام خیلی اشنا و ملموسه. گاهی که حرفاتونو می خونم انگار دارم پژواک صدای خودمو می شنوم. البته شما خیلی بزرگوارترید و اهل تفکر...
میدونید وقتی مردم و جذب اونها در چشم صاحبان تریبون بزرگتر و برتر از خدا و معصومین و خلاصه دین باشه، و وقتی که این صاحبان تریبونها-ی مذهبی- جذب مردم به سوی خدا و اسلام رو منتی بر سر خدا بدونن وضع همین میشه که الان شده.
کار به اصطلاح دیندارهای ما به جایی رسیده که اگه یه آدم به اصطلاح امروزی صلواتی بفرسته یا با هر شکل و قیافه ای زیر علم امام حسین بیاد و منت بذاره و یه وقت سینه بزنه یا عزاداری کنه فکر میکنن مهر تأییدی به اسلام زده شده و دیگه اسلام مشروعیت پیدا کرده و البته نباید پررو شد و توقع دیگه ای داشت تا مبادا این کسی که به امام حسین و اسلام افتخار داده و وقتی گذاشته ناراحت بشه یا به تریج قباش بر بخوره و بذاره بره که دیگه اونوقته که اسلام خشن و انعطاف ناپذیر حقشه که تنها بمونه و ...
بماند....

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی